גילוי אש – האם כדאי להשקיע?

גילוי אש – האם כדאי להשקיע?

מאת עידן לוי

על מנת להימנע מדליקות מיותרות היכולות למוטט בין רגע מפעל חיים של אנשים, עסקים ועוד, מומלץ להתקין מערכות גילוי אש. גילוי אש כשמו כן הוא, לאפשר גילוי אש מוקדם , להתריע על פריצת דליקות, להביא לידיעת הנוכחים במבנה וכמו כן לידיעת כוחות ההצלה.
על פי ההגדרה, גילוי אש – נועד לזהות נוכחות לא רצויה של האש על ידי מעקב אחר שינויים סביבתיים הקשורים בבעירה.

 

גילוי אש מוקדם הוא חיוני במקרים רבים מערכת כזו יכולה להציל מבנים באמצעות התרעה לכוחות ההצלה. קיימות מערכות אשר בעלות תקשורת דו כיוונית המיועדות לכבאים ולכוחות חירום, משמעות הדבר היא שמשך הזמן שלוקח לכוחות הללו להגיע למקום האירוע הופחת. הזמן הזה שמופחת יכול להיות ההבדל בין אובדן מוחלט של הבית או העסק לבין שמירה עליו.

 

כיום יש לא מעט מבנים בישראל שבהם מותקנות מערכות גילוי אש ומערכות כיבוי אש, יחד עם זאת במספר רב של מבנים המערכות האלו כלל אינן קיימות. בשריפה שפרצה בסניף איקאה בנתניה בשנת 2011 מערכת גילוי אש הזעיקה את כוחות כיבוי האש אך בשל כשלים של הכוחות ושל המערכת שלא תוחזקה נכון, לא הצליחו למנוע את השריפה.

 

מערכות גילוי אש כאמור, מצילות חיי אדם אך יחד עם זאת לעיתים בגלל מזג אוויר או תנאים נוספים קורות תקלות במערכות הללו. לאחרונה במפעל בצפון עקב סופת חול חזקה שהייתה באזור, נוצרה תקלה במערכת שבעקבותיה נבקע מיכל של קצף רב נפחי המשמש לכיבוי שריפות. הקצף התפזר בשטח המפעל והגיע לגובה של מספר מטרים. המערכת גילוי אש פעלה כראוי אך לא מהנסיבות הנכונות.
מקרה דומה קרה בארצות הברית, בבסיס של חיל האוויר, ששם ניצוץ שנגרם עקב עבודתו של רתך בבסיס, הפעיל את מערכות החירום הקיימות בבסיס והמערכות הללו פרקו כמויות קצף ענקיות בשטחי הבסיס.

 

כחלק מתקנות בטיחות אש יש לוודא את תקינות המערכות הללו כל תקופה המוגדרת מראש ולנהל מעקב של תדירות בדיקות התקינות, אחרת יתכן שלא יעבדו כהלכה בזמן חירום. גילוי אש ומניעת אש היא פתרון טוב יותר מאשר להילחם באש בעת השריפה שכבר פרצה.

 

מסר בנוגע גילוי אש:

 

לכל שריפה יש מניעים מקדימים, במספר רב של שריפות יש אנשים בסביבת המקום שמריחים, רואים עשן או סימנים נוספים המתריעים על גילוי אש. חשוב לא להסס וברגע שיש סימנים כאלו לפעול ולהזעיק למקום כוחות הצלה על מנת למנוע אסון.

אמין הנדסת אש – מערכות כיבוי אשגילוי אש

מקור המאמר: articles.co.il

 

Call Now Buttonחייגו לקבלת מידע נוסף דילוג לתוכן